عفاريت هندسة المنصورة

عفاريت هندسة المنصورة

البوابةالرئيسيةمكتبة الصورالتسجيلدخول

شاطر | 

ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
magicmadonna
مشرف رابطة عشاق الزمالك
مشرف رابطة عشاق الزمالك

ذكر
Emploi : كليه الهندسه
Loisirs : ماجيك
تقييـــم الأداء : 0

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الأحد 26 أغسطس - 11:10:33

هل انت رومانسى؟
احتمال
ما هى الرومانسية من وجهة نظرك؟
تغير الشحص من حاله الي حاله افضل منها
ان لم تكن رومانسى تود ان تكون رومانسى؟
اكيد
هل الرومانسية هبل وضعف كما يقول البعض؟
اكيد لا
هل اذا احببت تود ان تكون رومانسى؟
اكيد
هل تريد ان تكون من تحبها رومانسية؟
اكيد
magicmadonna
مشرف رابطة عشاق الزمالك
مشرف رابطة عشاق الزمالك

ذكر
Emploi : كليه الهندسه
Loisirs : ماجيك

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الأحد 26 أغسطس - 11:25:46

اما موضوع الحلقه التانيه

اكيد لازم يكون فيه اخلاص

بس هه درجات لازم الشخص ياخدها واحده واحده (وحاجه زي الاخلاص لازم تكون مرتبطه بالثقه)
فلو الثقه مش موجوده اكيد لا فيه اخلاص ولا حب

وكدا نيجي لمعاد اغنيه مبحبش اجمل اغاني شريط انغام الاخير
MERO
مشرف المنتدى العاطفى
مشرف المنتدى العاطفى

ذكر
Emploi : مهندس
Loisirs : الوقوف قدام البحر
تقييـــم الأداء : 1

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الأحد 26 أغسطس - 12:00:58

اولا الف شكر لامير الزملكويه انه يشرفنى فى البرنامج ومرسيه انه رد على الحلقتين ومفوتش ولا حلقه بس لازم التفالات اكتر الاخلاص مش كلمه ولا اتنين ده فيه كلام كتير ومستنى باقى التعليقات الاخلاص فى الحب واغنيه حب تامر حسنى
leaderofmansoura
مشرف منتدى الخواطر الأدبية

ذكر
Emploi : طالب بكلية الهندسة
Loisirs : نحن قوم اعزنا الله بالاسلام..فاذا ابتغينا العزة بغيره..اذلنا الله..

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الأحد 26 أغسطس - 12:50:54

اولا :احب اشكر اختى العزيزة سما على بدايتها للحلقة التانية واختيارها كمانى للموضوع ودة يدينا انطباع بعشقها فى المشاركة فى البرنامج فاهلا بكى كزميلة وصديقة ليه وانا طبعا المفروض مئلشى الكلمة دى بسى انا بغتت بئة ههههههههه.
ثانيا ندخل فى الموضوع
وقبل ما ادخل فى الموضوع احب اقول لسما ان كل من الرجل والمراه لهما دور كبير فى المسئولية تجاه شعورهما واحساسهما المتبادل ان كان هذا حبا صادقا وايضا كل منهم عليه العبئ الكبير فى ان يصل بمشاعره واحساسه الى قلب الاخر فدور الرجل ينحصر فى امرين الجراة فى الحديث ثم الصراحة فيه اما المراة ففى طبيعتها تمتلك الحياء والخجل فى شتى شئون حياتها وان كان الحب ايضا قد دخل ضمن حسابات حياتها اليومية .

اولا:الجراة فى الحب
....................
شئ لابد ان يتحلى به الرجل حتى يثبت حسن نيته امام الله تعالى وامام نفسه وامام من يحب ويريد ان يصل بشعوره الصادق هذا الى قلبه لانه اذا توافر ت الجرئة فى الحديث وتوافر الصدق فى كل جوانب الشخصية ستنكشف للمراة تلك الشخصية التى تريدها للحياة وبالتالى لا تجد مانعا ابدا فى ان ترفض تلك الحياة التى قامت اساسها على الصراحة والصدق فهذا ولا شك واجب الرجل بنسبة كبيرة .

ثانيا الحياء والخجل
....................
شئ لا بد منه للمراة بمعنى ان المراه فى جميع امور حياتها يجب ان تتحلى بشئ من الحياء فى الكلام والخجل فى المعاملة حتى تجذب الى قلوبها احساس الحب وحتى اذا كانت تمتلك ذلك الاحساس فعلا فانه ينمو ويعلو ويصل الى مكانه الطبيعى وانا اقول ان الرجل عندما تمتلك المراه امامه احساس الخجل والحياء بشئ معقول يزداد حبه وتمسكه بها وتزداد ارادته وعزمه على ان يجعلها طريقا لحياة الورود والامال فالحب لم يكن ابدا على مر الايام كلام يكتب ولكن عطاءا يمنح وواقع مترجم على الارض فهذا هو رايي الشخصى والله تعالى اعلم.

ثالثا:تتسائل عن من المفروض ان يبدى الاعتراف بالحب هل الرجل او المراة ولم الحياء والخجل؟
.................................................................................
كما قلت بان الرجل تكون مسئوليته امرين الصراحة فى الحديث بجانب الجرئة فيه والى جانب المعاملة الحسنة واللين والرفق فى المعاملة لانه يتعامل مع اجمل من راته عينه وتحدث به قلبه قبل لسانه ولذلك فان الرجل عليه المسئولية الكبرى فى ان يعترف لمن يحب بحقيقة شعوره تجاهه ولا يجد ابدا عيبا فى هذا مادامت النية السليمة متوافرة وما دام الحياء والخجل متوافر فى المراة وهذا امر طبيعى .اما انقلاب الموازين وتاويل المعتاد عن موضعه هذا ولا شك يخالف كل امور الواقع والحقيقة ولا بد انه سياتى بنتائج عكسية لا نريد ابدا ان نصل اليها .

ودة رايي اختى العزيزة جدا سما وبشكرك على الموضوع الجميل دة واتمنى ليكى كل النجاح والتوفيق.
سلاااااااااااااااااااااااام.
leaderofmansoura_88

عدل سابقا من قبل في الأحد 26 أغسطس - 17:05:26 عدل 1 مرات
leaderofmansoura

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الأحد 26 أغسطس - 13:19:18

اولا :انا بشكر حبيب قلبى ورفيقى عمرو على موضوعه الجميل دة واللى كان بعنوان
(الاخلاص فى الحب)
الحب الصادق هو من اسمى المشاعر واحلاها وامجدها وهو الذى يرسم للحياة طريقا تكون بدايته الامل ونهايته مستقبل باهر ينتظر كل من تعهد بتطبيق الاسس والاساليب التى نصت عليها قواعد الحب التى لا يمكن ابدا ان تشوب به شوائب الظروف والايام والتى وان تدخلت فى اى شئ اصبح الواقع وهما لا نعترف به وهذا هو المعتاد.ولكن القضية التى نناقشها اليوم هى قضيسة الاخلاص فى الحب فكم ذكرت من قبل بان الحب اذا امتلك النفس البشرية وضع النفس امام نفسها فى اختبار حاد وصراع مرير بين ظروف الحياة وهل من الممكن دوام هذه القصة؟...وهل من الممكن ان يصل بحبه هذا الى الطريق الصحيح الذى يريده؟...كل هذه الهواجس وهذه التساؤلات تجدها بينك وبين نفسك عندما يمتلكك احساس الحب فذلك الاحساس ينمى عندك المسئولية تجاه من تحب ...المسئولية عن ماذا؟...المسئولية عن المحافظة على هيبة وكرامة وشكل من يحبه ويعشقه فالحب لم ولن يكن سببا ابدا فى ايذاء احدا وجعل مكانته وهيبته مهتزة بين الناس لا قدر الله تعالى .
اما الاخلاص فيه هذه قضيه مهمة جدا اشكرك عمرو على ايثارها وفتح باب المناقشة فيها فلابد من الصدق فى جميع امور الحياة وليس مشرووطا فى الحب فقط بل فى جميع امور الحياة فالصدق والاخلاص ياتيان لاشياء جعلها الله تعالى مثالا يحتذى به وامر الله تعالى خلقه دائما بالبعد عن الكذب وعن الايذاء وامرنا ايضا بالاتقان فى شتى امور العمل الانسان وبالتالى فان الصدق والاخلاص شخصان ملتزمان ببعضهما يجمع بينهما رابط الصداقة الحقيقية التى لا يمكن ابدا التفريق بينهما ...اقصد من حديثى هذا بان الحب يحمل للانسان المشاعر السامية بشتى انواعها ويساعده بالفعل على رسوخها ولكن لكى يحدث هذا لابد ان يقدم الانسان ما لديه من نوايا حسنة ومعاملات جيدة وعلاقات اجتماعية ممتازة لكى يضمن بقاء هذا الحب ولكى يضمن البقاء لابد من الاخلاص فانا لا اتصور ابدا الحب بغير اخلاص وهذا كلانسان بلا دماءا لا يمكن ابدا ان تكتب له الحياة وايضا كالزرع بلا ماء فالضرورة تقتضى الواجب كما يقولون ونحن الان فى ضرورة الحب والواجب الذى يقتضيه الحب الاخلاص فيه والاخلاص الى نهاية الحياة فهذه سمة المؤمنين .فى نهاية حديثى اقول باننا نعيش فى هذه الحياة بستر الله وبتوفيقه واذا اردنا ان ننال الحب والرضا من الله عز وجل فلابد ان نراعى حق الله فى عباده بالوفاء والاخلاص والصدق وعدم الخداع وايذاء الناس وخصوصا عدم الايذاء للمشاعر فاصعب شئ واصعب جرح لا يمكن تضميده وعلاجه هو جرح الحب ولكن اذا اردنا ان نتلاشى ذلك فعلينا بالوفاء والاخلاص لمن تحب والصدق فى الحديث معه بذلك تضمن نجاح تلك العلاقة وتضمن البقاء لها بفضل الله وتوفيقه.
اشكرك ميرو على منحك ليا الفرصة الجميلة دى فى الحلقة التانية وبجد حلقة اسلوبها رائع ومعلهوشى كلام .واترك الحديث للبقية
سلاااااااااااااااااااااااام.
leaderofmansoura_88
MERO
مشرف المنتدى العاطفى
مشرف المنتدى العاطفى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الأحد 26 أغسطس - 14:52:04

اول احب اسجل اعجابى الشديد بالكلام الجميل اللى ليدر كتبه وكتبه باخلاص اووى بجد انا مش عارف اقول كلام فى الاخلاص بعد ليد ماقال بجد احلى كلام والله بس الحلقه لسه لم تنتهى حتى الان محتاج ردود كتير علشان اللى شيفنا يعرفو بجد كل شئ عن الاخلاص فى الحب اى الوفاءونكمل حلقتنا مع البحر البحر عندما اقف امامه اشعر بانسيابيه فى مشاعرى وكلها تخرج من عالم الظلام داخلى الى عالم النور واتكلم كلام باحلى مادار من حوارات بينى وبين البحر
فافول يا بحر من غيرك اشكو له همى فانت سرى فانت لاتخرج السر على كل النفوس البشريه فانت اخلص الى من حبيبى من العالم الاخر
new_heart
مشرفة منتدى الأفلام الأجنبية

انثى
Emploi : computer engineer

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الإثنين 27 أغسطس - 5:51:31

انا كمان احب اسجل اعجابى بكلام ليدر الى فوق الرائع

واسلوبه فى الحوار الى يعتبر من اجمل الاساليب الى فى المنتدى

كل كلامه فعلا صحيح بجد جاب الكلام الى مش بيعرف حد يعبر بيه

اتمناله التوفيق ان شاء الله

مشرف المنتدى العاطفى
مشرف المنتدى العاطفى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الإثنين 27 أغسطس - 7:16:35

ونكمل الحلقه التانيه عن (الاخلاص فى الحب) بس كان فى حوار جميل مع البحر عجبنى نشوفه كده
بـسـم الـلـه الـرحـمـن الـرحـيـم

فـي أحـد تـلـكـ الأيـام وكـمـا عـودتـنـي نـفـسـي أن تـذهـب بـي إلـى شـطآن ذلـكـ الـحـكـيـم الـبـحـر
عـنـدمـا يـشـوبـهـا الـهـم والـحـزن
فـجـلـسـت عـلـى صـخـور شـطـآنـه وسـرعـان مـا مـلـكـي سـحـر سـكـون فـضـائـه وهـديـر أمـواجـه
فـدخـلـت فـي أجـوائـه الـروحـانـيـة وبـلا مـقـدمـات اسـتـرسـلـت نـفـسـي فـي بـث أحـزانـهـا وهـمـومـهـا

فـجـأة اسـتـيـقـظـت مـن تـلـكـ الأجـواء عـلـى صـوت هـمـسـات غـريـبـة لـم اعـتـدهـا
فـتـتـبـعـت تـلـكـ الـهـمـسـات فـلـم أجـد لـهـا مـصـدر سـوى جـوف الـبـحـر
والـغـريـب مـا كـان يـخـالـط تـلـكـ الـهـمـسـات مـن مـشـاعـر الـحـزن
وقـد اسـتـطـعـت أن ألـتـقـط بـعـض مـن تـلـكـ الـهـمـسـات حـيـث كـانـت تـقـول :

مـُنـْذ ُ خُـلـِقـتْ وأنـا أنـصـِتْ ...
أنـيـنْ قـلـوبـِكـُمْ وهـديـر عـبـراتـِكـُمْ

إحـْتـَضـَنـْتـُكـُم ْ...

وهـَبـْتـُكـُمْ شـُطـْئـانـي مـرتـَعٌ لـِآهـاتـِكـُمْ
وسـُكـونـي راحـَة ٌ لـِنـُفـوسـِكـُمْ

فـهـذا شـاب يـُحـاكـي هـمـومـَه ُ
وتـِلـكـَ فـَتـاة ْ تـَشـْكـي الـقَـدَرْ

ضـحـَكـْتُ بـصـَمـْتْ فـي أعـْمـاق نـَفـْسـي ..
هـِيَ الـحـيـاة ...

::

دَوِيْ هـمـومـِكـُمْ أصـَمَّ مـسـامـِعـي
وسـَيـْل أحـْزانـِكـُمْ طـَغـى وبـَلـَغَ الـزُّبـى

خـُلـِقـْتُ عـظـيـمـا ً أسـَعُ شـُجـونـكـُمْ
عـزيـزا ً لَـمْ أشـْكـِ غـيـْرَ بـارِئـي

أنـا الـصـاحـِبُ والـخـِلُّ الـوفـي
وأنـا بـِئـرُ أسـرارِكـُمْ ومُـسـْتـَودَع ُ أحـْزانـِكـُم ْ

وتـَبـْقـى قــُلـوبـِكـُمْ قـاسـِيـة ٌ مـتـَحـجِّـرة ...

مـا إنْ تـُفـْضـوا أحـمـالـِكـُمْ ...
حـتـى تـَنـْسـوا خـلـيـلـَكـُمْ
فـتـَرْحـلـوا ...

وأبْـقـى أ ُتـابـِع خـُطـاكـُمْ ...
حـتـى يـمـْلـِكـُنـي الـيـأسْ مِنْ عـودَتـِكـُمْ ...

فـَتـَمـْحـي أمـْواجـي خـُطـاكـُمْ
ويـَبـْقـى صـَمـْتـي عـَزائـي
وأبـقـى الـجـَريـحْ بـِفـُراقـِكـُمْ ...

صَمـْتـي سـُكـونْ ... وأمـْواجـي شـُجـونْ

ثـُمَّ رَدَّدَ الـبـَحـَرْ بـِنـَبـْرةٍ سـاخـِره وبـِكـَلـِمـاتْ لازالَ صـَداهـا يـَتـَرددْ فـي أذنـي ...

سـَــــتـَــــعـــــودونْ ... سـَـــتـَـــعــــودونْ ... سـَتـَعـودونْ ...

فـأسـرعـت الـرحـيـل مـن هـذا الـمـكـان الـذي أحـسـسـت لأول مـره غـربـتـي فـيـه
وبـعـد أن أنـسـتـنـي تـلـكـ الـهـمـسـات مـا كـان يـمـلأ قـلـبـي مـن هـمـوم

ولازلـت أجـهـل مـا كـان يـعـنـيـه الـبـحـر بـتـلـكـ الـكـلـمـات

ونكمل
البحر بيقولى فين العفاريت ميعرفوش ايه عن الاخلاص ولا ايه
leaderofmansoura

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الإثنين 27 أغسطس - 10:40:40

اولا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احب فى بادئ الامر ان اوجه رسالة حب وتقدير وتحية الى اخوانى الاعزاء (ميرو&نيو هارت) لزوئهم الشديد فى الرد وعلى وصفهم ليا باجمل الكلمات والمعانى حقيقة انا عاجز عن التعبير ومهما بلغت كتباتى عنكم لا يمكن ابدا ابدا اوفى ليكوا حقكوا فى الشكر واتمنى ليكوا من كل قلبى التوفيق والنجاح ائما يا رب وبالصحة والسعادة فى ايامكوا باذن الله تعالى وكل سنة وانتوا طيبين.

...................................................................................

الاخلاص فى الحب

...............................

الحب هو الواقع الجميل الذى فرضه الله تعالى منذ ان اراد للوجود ان يكون وجعل الله تعالى الحب والمودة بين الخلق اساس لنشر قيم الخير والعدل والسلام فبالحب ترتقى الامم وتتقدم ويهب الله تعالى لها العلم والحياة ويسدد لهم طريق الامل والنجاح .لم يكن الحب ابدا على مر التاريخ مجرد اشعار تكتب ولا نثر يتم فيه استعمال الالفاظ اللغوية فى التعبير عن حالة الاحساس ولا حتى مجرد كلمات يستطيع بها الانسان ان يصل الى قلب من يحب ولكن الحب ما هو الا عطاء وترجمة لحقائق عديدة يتم التعامل معها بشئ من الدقة والاتقان والاخلاص والوفاء فالتعامل مع مشاعر الخلق لا يمكن ابدا ان تشوب به شائبة الخداع والزيف ولكن تقوى الله تعالى فى الانسان هو من اهم الاشياء التى تجعل الحب صادقا وتعطى له المذاق الذى يتمناه العقل البشرى وتخطو له الروح اللحظة تلو الاخرى .الاخلاص فى الحب اداة ولا شك للوصول الى نهاية الطريق قبل بدايته بمعنى ان طريق الحب الصادق معروفا وطريق الحب الغير صادق معروف ايضا ولكن الانسان اذا اراد ان يكون مسئولا امام نفسه وامام من يحب واراد توفيق الله تعالى فى حياته وعرف انه لا بد ان يكون صادقا فى مشاعره تجاه من يحب مثلما يريد ان يكون حبيبه ورفيق روحه صادقا معه فعليه ان يسلك طريق الحب الصادق الذى لا تستطيع ان تؤثر عليه اى ظروف ولا يمكن ابدا ان تطوله يد الغدر والخيانة .الاخلاص فى الحب هو بداية العطاء الذى يترجم كواقع ملموس يشهده كل من يريد ان يدخل فى دائرة الاحساس ويصبح اداة قوية لارسلء قيم الحب الصادق فى نفس العاشقين ولكن اذا تكلمنا عن العاشقين انفسهم فهناك العديد والعديد منهم ولكن من اراد ان يحب فعليه ان يتحمل مسئولية مواجهة الحياة بكل ظروفها والامها ومصاعبها فمن يستطيع ان يهون عليك غير انك تجاهد فى سبيل بناء مستقبل مع رفيق روحك واملك الذى كنت ترجوه وتنتظره وكان على مر يومك وحياتك رفيقا لاحلامك وانيسا لوحدتك؟!!!...فعلينا ان نتكاتف جميعا من اجل اعلاء القيم وارساء دعائم الحب بين الخلق ليس فقط من اجل بناء مستقبل افضل ولكن من اجل ان يكون الحب هو الحياة واجمل لحظات العمر هى ان ترى ابتسامة الامل فى عيون الحياة.لا بد واننا سنعايش هذا الاحساس فى عمرنا وان كنا قد عايشناه فعلا ولكن اذا جاء فلابد من تهذيب النفس وعدم تدخلها فى اى شئ من الممكن ان يكون سببا فى نهاية غير مبررة لاى قصة حب لان النفس امارة بالسوء ولكن العقل والقلب هما نتاج حياة الانسان واداته للوصول الى طريق كنا ننتظره منذ ان تعرف الاحساس على القلب ووصل الى العقل فاصبح التفكير منهجا والحياة املا والشعور بالرومانسبة شعارا .فى نهاية الامر اقول لمن اراد ان يحب ومن اراد ان يجعل حياته اسلوبا لدستور يسمى القيم وقاعدة علمية لحياة تسمى الامل اقول له اذا اردت ان تحب فعليك بالحكمة وعليك بالتانى فاعلم انك تحب الخجل قبل ان تحب المشاعر واعلم انك تلازم الحياء والقيم قبل ان تلازم الروح اعلم ذلك جيدا فكن حكيما وعاقلا وصادقا فى مشاعرك تجاه من تحب وحاول دائما ان تكون رقيقا فى التعامل وان تكون مثالا لمن تحب فى الحياة حتى تصل بمضمون فكرك الى قلب وعقل من تحب فتصبحوا وجهان لعملة واحدة تسمى الحب الصادق فبالصدق والاخلاص والوفاء وحسن المعاملة تستطيع ان تعطى عطاء الحب وانت بذلك تحاكى اسمى انواع الحب وامجد هيئات الواقع وبهذا تكون قد تغلبت على واقع الايام وتكون قد استطعت ان ترجم الاحساس الى حقائق تلامسها وتعايشها والله تعالى اعلم .

اترك الحديث للبقية وشكرااااااااا على منحى الفرصة العظيمة دى للحديث .

سلاااااااااااااااااااااااااااااام.

leaderofmansoura_88

عاشقة سما
عفريت سوبر
عفريت سوبر

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الخميس 30 أغسطس - 8:48:30

إزيكم يا جماعه بعتذر طبعا عالتأخير

عشان منساش يا ليدر الحلقات لازم يكون لها مواعيد مش كفايه فاتحين كل يوم
وكمان أنا مش مخرجه أنا بحب أشارك فى البرنامج ولو مش عاوزنى عندى أسامه بسمعه على طوول حتى أجازته قربت تنتهىVery Happy Very Happy

بس أنا بأه لزأه ومش هسيب البرنامج هنا

على فكره فكرة البرنامج جمييله جدا يا ميرو بس ينقصها شوية نظام وترتيبات فى الموضوع
يعنى مثلا شويه نقرأ الرسايل وشويه نقول خواطر زى حوار البحر وبعد كده نسمع تجارب خاصه بالموضوع وطبعا لازم يكون مذيع واحد للبرنامج(ميرو طبعا)
بس أكيد من حق بقية أصدقاء البرنامج إنهم يعرضوا مواضيع ونشوف رأى المذيع لأنه أهل الثقه والأعباء عليه كتيره ولازم يتحمل المسئوليه تمامWink Wink
وأكيد ميرو طلب مننا كلنا كده
leaderofmansoura

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الخميس 30 أغسطس - 8:53:47

انا بسى كنت بهزر
لو انتى اخدتى الموضوع جد
انا بعتزر
لكن انا كنت بهزر
وبعدين موضوع زى دة لازم وانا معاكى فى دة طبعا انه يكون فيه اقتراحات علشان يمشى زى ما صاحب الموضوع عاوزه بالظبط
لكن انا مكنتش اقصد حاجة
سلام.
leaderofmansoura

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الخميس 30 أغسطس - 9:04:30

وبعدين يا سما انا لا قولتلك سيبى البرنامج ولا انا ليا دعوة اساسا ولا املك انى اقول حاجة زى دى
ولو حتى املك عمرى ما هرضى اعملها ابدا
وبعدين يا ستى اسامة منير على عيننا وعلى راسنا مقلناشى حاجة ربنا يخليه ويرجعه من اجازته علشان تسمعيه ههههههه دة انتوا متابعين اهه ما شاء الله عليكوا
انا قلت اللى عندى
حاجة بسيطة زى دى مكنشى ينفع ابدا ان اسمى يجى فيها
سلام.
عاشقة سما
عفريت سوبر
عفريت سوبر

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الخميس 30 أغسطس - 9:07:56

طبعا بشكر هيرو وليدر على ردهم على موضوع الخجل والجرأه ورأيهم عجبنى تمام كان فى رأى كمان تقريبا مننه عجبنى أوى مع إنى زعلنه منها شويه (تبعينى وتقولى لليدر نقتل المخرج)ماشى كله بحسابه
لازم أكيد يكون صاحب أى بدايه وأى حركه فى كل علاقات الحب هو الرجل ولو متكلمش يبقى من الأخر لا بيحبها ولا حتى يستاهلها,بس ده ميمنعش إن فى بنات تقدر تحركهم وتخليهم يتكلموا ويصارحوا بحبهم خاصة لو كان رجل خجوووول

كمان من أهم سمات المرأه الخجل وأجمل ما يكون فى علاقات الحب وطبعا لازم تفضل خجوله والخجل لازم يكون موجود دايما حتى بعد الإرتباط والزواج كمان بس طبعا بيختلف من حاله لحاله وبيتطور(إحنا فى عصر التطور00ولا إيه؟؟؟)

طبعا بشكر ميرو على الإخلاص فى الحب إسم جمييل جدا ويا ريت الناس يكون عندها إخلاص فى كل حاجه مش شرط الحب بس,أكيد مكنش هيكون ده حالنا
بجد يا جماعه أنا بحب برنامج أسامه منير جدا ومتابعاه بقالى دلوقتى 3سنين وبدأت حاليا أتعقد فعلا
معظم إللى بيكلموه بيستهبلو(واحده متجوزه وبتحب واحد تانى ولسه بتكلمه وممكن تقابله على إعتبار إن هو كمان مرتبط)
(واحده متجوزه بقالها 30سنه وبتكتشف قريب إن جوزها بيخونها)
(بنات اليومين دوول ميحبوش واحد إلا إذا كان متجوز وهو كمان يحبه ويبادلها نفس الشعور وخاصة إذا كان بيسافر ويسيب زوجته ومفهمها إن مراته وولاده بيحبهم جدا)
وغيره وغيره وغيره حجات كتيير أوى وتقولى إخلاص معدش إخلاص خلاص
MERO
مشرف المنتدى العاطفى
مشرف المنتدى العاطفى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الجمعة 31 أغسطس - 11:03:51

بجد انا معجب بحماسك يا سما وبجد عجبنى النقد انا قولتى نعرض حورات زى البحر وتجارب انا والله بعمل اللى عليا وانا هكون سعيد جدااا انا لو لقيت حد عمل حوار وياريت تسعدونى ومتسبوبش البرنامج علشان ميتنسيش ونفسى اعرف النقد كمان كمان وكمان اوك سما وبلراحه ليدر هههههههههههههه ممكن نعمل فريق جامد
عاشقة سما
عفريت سوبر
عفريت سوبر

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   السبت 1 سبتمبر - 9:38:30

ميرسى ليك يا ميرو بجد وإحنا معاك طبعا
بس ليه مقولتش ردك على رأيى فى موضوع الإخلاص
leaderofmansoura

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   السبت 1 سبتمبر - 13:41:18

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى بداية حديثى اود ان اتوجه بالشكر العميق الى كلا من العضوين ميرو وعاشقة سما على اسهامهم الرائع فى انجاح
هذا العمل الممتع والجذاب بفضل الله وبفضلهم .لفت نظرى اقتراب غير عادى ما بين
الموضوع الذى اقترحته الاخت العزيزة سما وهو الجراة والخجل فى الحب وما بين الموضوع الذى اقترحه صديقى العزيز ميرو
وهو الاخلاص فى الحب .الحب ومما لا جدال فيه انه عاطفة ترتبط بالواقع ارتباطا
وثيقا ولا بد ان الكل يشعر به وليس مشروطا ان يكون حبا عاطفيا ولكن انواع الحب
كثيرة ومعروفة وجعل الله تعالى هذه الانواع
قاعدة اساسية لاعمار الكون والحفاظ عليه وان تكون تلك القواعد والانواع
رادعا قويا فى وجه كل من يحاول ان يبث سمومه تجاه من يريد ان يرسخها ويدعمها .الحب
كما هو يمثل الحياة الواقعية الصادقة لا بد انه ايضا يمثل العديد من المشكلات حين
ظهوره كاى نوع من انواع الواقع وكما اشرت انه جزء من الحياة وما الحياة الا هموم
لا حصر لها ولكن الله حين اوجد الداء خلق معه فى نفس الوقت الدواء لهذا الداء وترك
العلم والعلماء يدرسون ويتعرفون على طرق الوصول الى الدواء للقضاء على هذا الداء
وهذا بامر الله تعالى ...اقصد من كلامى هذا بان الذين يزعمون بان الحب يمثل لهم
العديد من المشكلات ارد عليهم بانهم ليسوا جديرون بهذا الاحساس حتى يقولوا ان
الشعور بالحياة يمثل لهم مشكلة ولكن صوت العقل ولغة القلب اذا تملكا الانسان
استطاع ان يتغلب على الصعوبات التى تواجه واقع الحب وبالتالى اصبح جديرا بما يشعر
به وبالتالى يتخذ الخطوات التى من شانها ان توصله للطريق الصواب...فالعلاج الفعلى
لتك الصعوبات هى اولا تحمل النسئولية الكاملة امام الله وامام النفس وامام من يحبه
الانسان ويعشقه ويبادله الشعور بانه سيكون جديرا بتلك المشاعر وتلك الاحاسيس وان
يكون ملتزما بعدم السماح للظروف والايام بالا تؤثر على تبادل الاحاسيس فاصعب ما
يصاب به المرء هو القلب فان اصيب القلب اصيب العقل وبالتالى اختل التوازن الفكرى
والشعورى للانسان بما يوحى بالخروج عن حدود الحياة ولا يمكن ابدا ان تكون المشاعر
الصادقة والتى يتخللها الجراة فى الحوار والحديث سببا فى ان يتكون طريق شر للانسان
واسلوبا لتدمير حياته ولكن الانسان هو الذى يمتلك بان يجعل الصعوبات سهلة امامه لا تتخللها الشوائب ولا تشوبها
الظروف فالجراة فى الحب هى التى ترغم الانسان العاشق لاحساسه على ان يكون مسئولا
عن احاسيس ومشاعر من يحب ولكن اخذ الدواء مرة واحدة لا يكفى للوصول الى حالة
الشفاء والعودة الى الحياة فماذا اقصد من هذا؟...اقصد بان الدواء فى المرة الثانية
والثالثة والى مالا نهاية هو الاخلاص فى الحب الذى يضمن للطرفين بالوصول بحبهما
وعشقهما الى اقصى مراتب الحياة واسماها الا وهو الحب الصادق والمشاعر السامية
الممزوجة بالامل وهذا ابدا ليس مستحيلا فمن يراعى حق الله تعالى فى نفسه راعها فى
غيره فكلنا نتاج الحياة والحياة ملك لله والله تعالى لم ولن يرضى ابدا باحلال
الظلم فى الارض او جعل الامور التى حللها سبحانه ان تصل بالانسان الى طريق مسدود
بغباء فكرى من الانسان ...ففى نهاية كلامى اقول ان بداية الحب مع الجراة فى الحوار
بين الاحباء المبادلين للاحساس المرهف الجميل ويتخلل ذلك الخجل والحياء من جانب
المراة والتى تجعل الرجل بان يتمسك اكثر واكثر بمشاعره الدفيئة الصادقة تجاه من يحب
وبالالى يرغم عليه وان كان هذا اامرا طبيعا لا بد منه بان يكون الاخلاص هو سمة
العلاقة الشريفة بين كل حبيبين وبين كل امور الحياة المتعلقة بهما والتى قامت من
الاساس على المصارحة وعلى الصدق فاسمى انواع الحب الصادق هو المصارحة ومراعاة
الظروف .احب ان اشكر مرة اخرى اختى العزيزة سمنا واخى الكريم عمرو على اسهامهم
بالفعل فى انجاح هذا العمل العظيم .

سلااااااااااااااااااااااااام.

Leaderofmansoura_88
عاشقة سما
عفريت سوبر
عفريت سوبر

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   السبت 1 سبتمبر - 14:22:24

أنا إللى بشكرك يا ليدر على كلامك مع إنه طويييييييييييييييييييل أوى
حرام كده مفييش وقت لكل ده وكمان داخليين على صيام لما بقرأ حاجه طويييله وأنا صايمه بحس بجوووع
هههههههه فبلاش بالله عليك(خير الكلام ما قل ودل)ومع ذلك مع كل ده نسيت برضه تقول رأيك فى ردى على موضوع الإخلاص
MERO
مشرف المنتدى العاطفى
مشرف المنتدى العاطفى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   السبت 1 سبتمبر - 14:29:47

ولا تزعلى اانا هرد موضوع جاامممممممممد بس ممكن تعملى حوار قبل رمضان انا عايز اقفل بحوار ليكى سما علشان نكمل للحلقه الجايه والحلقه الجيه انشاء الله مفاجئه..وخليكى متابعه سما وانشاء الله انتى هتقدمى الحلقه التالته ولا تزعلى يلا شدى حيلك
leaderofmansoura

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   السبت 1 سبتمبر - 14:31:54

الذاى يا سما اولا كل سنة وانتى طيبة يا اختى العزيزة
ههههههه هوة الواحد بياكل كلام علشان يدوخ منه ههههههه ماشى اوكى يا ستى
هما كلمتين وتلت اللى هكتبهم بعد كدة
بسى موعدكيشى بعد العيد باذن الله لو لينا عمر ان شاء الله انك تشوفى منى الكلمتين وتلت دولى هههههههه بسى بجد انا رديت على الاخلاص فى الحب الذاى دة انا عامله رد طويل كمانى دورى عليه هتلائيه الذاى انا مردتشى يبئة انتى مقرتهوشى بئة ع العموم اكيد هتلائيه انا رديت والله
ههههههههه ولما تحسى يا ستى انك هتتعبى من الموضوع الطويل اوى دة ابئى خليه بعد صلاة التراويح على الاقل نكون هضمنا الاكل وكمانى فطرنا هههههههههههه
كل سنة وانتى طيبة
سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام.
leaderofmansoura_88
أميرة الطفولة
عفريت سوبر
عفريت سوبر

انثى
Emploi : nothing
Loisirs : 1234
تقييـــم الأداء : 4

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   السبت 1 سبتمبر - 16:38:20

1_هل انت رومانسى؟

2_ما هى الرومانسية من وجهة نظرك؟

3_ان لم تكن رومانسى تود ان تكون رومانسى؟

4_هل الرومانسية هبل وضعف كما يقول البعض؟

5_هل اذا احببت تود ان تكون رومانسى؟

6_هل تريد ان تكون من تحبها رومانسية؟

معليش ردى متأخر بس والله ظروف اللى منعتنى
1_ يعنى مش للدرجة بس غالبا بحب الواقعية أكتر
2-رومانسية شىء جميل وأحساس راااااااااااائع بس لازم يكون صادق
3_بصراحة لا أود أنى أكون رومانسية لأنى أخاف أن أعيش معذبة فى يوم من الأيام بسبب رومانسيتى
4_ضعف فى حالة لما تكون بتحب أنسان ميستهالكش ولا يستاهل حبك
5_طبعا بس مش دايما
6_أكيد عشان حتى يحافظ على شعورى
أميرة الطفولة
عفريت سوبر
عفريت سوبر

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   السبت 1 سبتمبر - 16:51:57

بالنسبة لسؤال عاشقة سما طبعا لازم اللى يكون جرىء هو الولد والبنت مهما كان جواها من مشاعر لازم تفضل ثابتة وتتكلمش عشان حياءها وكمان عشان لو أتصدمت هتكون الصدمة صعبة عليها قوووووووووووى
الرجل الخجول مبيكونش مقبول لأنه لو هو خجول وهى خجولة مفيش حد هيعبر عن اللى جواها وهيموتوا حبهم وده حرام

لكن البنت لازم تفضل خجولة ورقيقة زى ما هى

مرسيه ليكى ياعاشقة سما
أميرة الطفولة
عفريت سوبر
عفريت سوبر

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   السبت 1 سبتمبر - 16:58:48

بالنسبة للأخلاص فى الحب فهو ممكن يكون نادر اليومين دول لأن معظم البنات والولاد أصبحوا يأخذوا الحب كاللعبة والتسلية لمدة معينة وبعد ذلك يزهقوا ويدوروا على غيره وأصبحت كلمة بحبك دى سهلة عندهم ومش صادقة دايما بس مش الكل كده

والأخلاص فى الحب ده شىء واجب عشان على الأقل اللى جوانا ينتقل من غير كلام وبصدق ويكونش كدب وخداع

مرسيه ليك ياميرو

وأحيى ليدر على رده الرااااااااائع
أميرة الطفولة
عفريت سوبر
عفريت سوبر

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   السبت 1 سبتمبر - 17:21:07

أ
بعد أذن سعاتك يعنى ياميرو هنهى أنا الحلقة ولو معجبش سعاتك ممكن مش تعتبر دى النهاية
نا بصراحة ياجماعة قلت لما أبدأ فى موضوع ميرو أبدأ بقصة واحدة قريبتى وعزيزة عليا قوووووووووووووى هى قصة محيرة وياااااااااارب تكون الأفادة عندكم
نبدأ: هى بنت عاديو وبسيطة وحلوة شوية كان فى واحد قريبها فى معهد طول عمرها لحد أولى كلية كانت معجبة بيه ونفسها يقولها أى كلمة حلوة أو تحس أنه معجب بيها بس كانت حيرانة من سلوك وتصرفه أحيانا تحس أنه بيعاملها كأنها أخته وأحيانا تحس أنها هى اللى فى باله وحياته لكن بعد كده تشوف سلوك مع غيرها تلاقيه نفس الأسلوب اللى بيتكلم بيه معاها كانت بتسمع من والدته أنه أنسان هوائى وبيعلق مع كل بنت لكن كانت بمجرد ما تقف وتتكلم معاه تنسى كل الكلام اللى سمعته عنه على أمل أنها تسمع كلمة منه تحيى جواها الأمل والحب مرة تانية لحد ما فى يوم حصل اللى أتمنيته والده جاء وفتح معاها الموضوع لكنها خافت أن يكون الموضوع رغبة والده فقط وهو الراغب فى زواجهما من بعض ورزقها ربنا بالجرأة وسألت والده ياترى دى رغبة مين قالها هو طبعا أومال كنت هاجى أتكلم أزاى مع السعادة التى غمرت بداخلها حست بخوف بداخلها لا تعرف ماسببها ولا ما مصدرها ومرت بيها الأيام ودخلت فى السنة الثالثة من الكلية حست أن فكرها تغير وخصوصا أنها كانت فى كلية من كليات القمة وهو كان معهد فظلت والدتها تقول لها أوعى تفكرى فيه ده معهد جعلت حتى التفكير فى الموافقة عليه صعب بداخلها لا تعرف ماذا تفعل وحست أنها كانت متسرعة فى شعورها وأنه لم يكون حب صادق وأنه مجرد أعجاب وخصوصا بعد أن قابلت شخص أخر حست أنه هو هذا الشخص الذى تحلم بيه لكن لا تعلم هل هو يحبها أم لا فى نفس الوقت الذى يحاول الشخص الذى هى ترفضه أن يقترب لها ويرضيها بأى شكل فلا تعرف من تختار هل من تحبه أم يحبها ؟ هل تنظر الى التعليم أم الى المال خصوصا أن اللى فى المعهد مستواه المادى كويس واللى موافقها فى التعليم مستواه المادى يعنى لسة مكونش نفسه وياريت متعتبروش أنها بتفكر بأسلوب مادى ولا حاجة وبصوا للقصة من كل الجهات وراعوا أنها مش متأكدة من حب التانى وصعب أنها طبعا تواجهه أو تقوله على اللى جواها
تختار من من يكون نفس تفكيرها ومستواها التعليم أم من هو أقل منها فى تعليم وتتحمل ما يحدث من مشاكل بسبب الحساسية بينه وبينها
عاشقة سما
عفريت سوبر
عفريت سوبر

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الأحد 2 سبتمبر - 12:04:43

مساء الخير عليكم يا جماعه
فعلا أميرة الطفوله غابت لكن رجعت قفلت المواضيع تمام أوى(جابت من الأخر بمعنى أصح)
ميرسى ليكى يا أميرتنا على كل أرئك اللذيذه

وبما إنك نهيتى الحلقه يبقى دلوقتنى دخلنا الحلقه التالته
وبعد إذن ميرو ياريت نسميها مثلا(الحيره فى الحب)أو (من أختار)
والعنوان ده قريب أوى لمناقشة حدوتة أميرتنا

أنا من رأييى يا أميره تقنعى قلاريبتك تحكم عقلها وقلبها فى الموضوع ده لأنه مش سهل
فى نااس بتكون خريجى معاهد لكن ثقافتهم عاليه ويقدرو يتفاهمو وفى نااس خريجى كليات قمه ولا يفهمو فى أى حاجه(هو طبعا كلمة معهد صعبه أوى)بس هى من كلامك إنها عارفاه وعارفه عيلته يعنى تقدر تحكم على ثقافته وهى أكتر واحده تعرف إذا كان الموضوع ده ممكن يسبب حساسيه مستقبلا ولا لأ
إنما بأه الشخص التانى إللى أساسا متعرفش شعوره ده حاجه غامضه وياريت تنسى الموضوع ده وتفكر كويس وتعرف هى عاوزه إيه بالظبط
هى ممكن تكون لسه مشاععرها مكتملتش كويس لأنها مش قادره تحدد

ميرسى ليكى يا أميره وعاوزين تفاعل فى الموضوع وعاوزين كمااان موافقة ميرو على إسم الحلقه
new_heart

انثى
Emploi : computer engineer

مُساهمةموضوع: رد: ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت   الأحد 2 سبتمبر - 15:21:54

والله انا هقول رأييى وتكالى على الله

انا شايفه ان الشهاده مش مشكله ولا حاجه فعلا ياما ناس معاهم شهادات قمه زى قلتهم وبعدين الشهادات دى قضا وقدر

ومفيش حد كامل ربنا مقسمها يا جماعه يعنى ممكن ابو معهد دا يكون احسن من التانى

اكيد ربنا معوضها فى حاجه تانيه وبعدين التانى هيا مش تعرف شعوره وانا حاسه انها بدئت ترفض الاول لانها قابلت التانى وابهرت بيه

انا رأييى الى تعرفه احسن من الى متعرفوش

وفى الاول والاخر تعمل استخارهواكيد ربنا هيوفقها ويقدملها الى فيه الخير

ربنا معاها وان شاء الله تطلع من الحيره الى هيا فيها

ترقبو حصريا بعد اذن اسامه منير انا والنجوم والعفاريت
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية